torsdag 10 mars 2011

Gasglad

I morgon är det dags för manifestationen ”Vredens dag” i Saudi. Inspirerade av protesterna i nordafrika manar den lilla organiserade opposition som finns i diktaturens Saudi de missnöjda medborgarna att gå ut på gatorna och öppet visa detta missnöje. Ännu är det osäkert vad detta kommer att leda till, den förra utlysta vredens dag gick nästan obemärkt förbi. Oavsett utgång har det redan börjat påverka bensinpriserna i höjande riktning.

 

Här kan det vara intressant att återkoppla till en utveckling som tycks ha avstannat. För cirka 10 år sedan var bland andra Volvo inne på fordonsgas som en framtida ersättare/komplement till bensinen. Gasprogrammet skrotades senare när ett missriktat statsstöd  och en kortsiktig ägare (Ford) ledde till att etanoldrift premierades, något som visade sig vara ett miljömässigt slag i luften då dessa bilar som regel snarare än undantag istället körs på bensin. Detta  beroende på höga etanolpriser och korta tankningscykler. Etanolens miljöfördelar har även de starkt kritiserats. Nu går man istället vägen genom ökad inblandning av etanol i vanlig bensin, något som på sikt kommer leda till svåra kallstarter och motorhaveri om man lyssnar på kritiker. Kostsamt på flera ledder.

 

Etanolen är prismässigt sammankopplad till bensinen, går bensinen upp gör även etanolen det, tillgång/efterfrågan ordnar det. Detta då många bensinbilar idag även fungerar  med etanol även om de aldrig körs på detta bränsle.

 

Gasen däremot kommer från andra leverantörer, transporteras på andra sätt och kan till viss del produceras lokalt. Nätet av tankstationer börjar bli ganska väl utbyggt då många kommuner valt att satsa på lokalbussar med gasdrift och de stationer som servar dessa bussar med gas säljer oftast även till privatbilister och taxibolag.  Biogasen som man kan tanka är dock uppblandad med naturgas då biogasrötningen inte är satt i system i stort och inte räcker för att tillgodose efterfrågan. Rent ekonomiskt är naturgas prissatt för sig och ligger på ett betydligt lägre pris för samma energiinnehåll jämfört med oljepriset/tunna.

 

Vad kostar då en gasbil? Volvos gasbilar från tidigt 2000-tal är ett bra exempel, där var gasdriften mycket välfungerande, allt byggdes ’inhouse’ och konverterades inte i efterhand vilket gör att man inte lider av minskat lastutrymme eller kompromisser med tekniken. Både fullstorleks bensintank och gastankar för 20-30 mils gaskörning finns isatta, dock på bekostnad av reservhjul.  Pris? Mellan 15-30 tkr för en årsmodell 00-. Försumbart för att göra sig beredd för både kortare avbrott i oljeleveranserna så väl som för den tidpunkt (den kommer) när ’peak oil’ sett till att bensinpriset gått genom taket.

Och av någon outgrundlig anledning 2-3 tkr billigare än motsvarande bil utan möjlighet till gasdrift.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar